Sztuczna inteligencja zrewolucjonizowała wiele branż, kosmetologia i medycyna estetyczna nie są tu wyjątkiem. AI utorowała drogę nowym możliwościom poprawiania urody, ulepszania zabiegów i zmiany sposobu, w jaki podchodzimy do estetyki.
Wykorzystanie możliwości, jakie daje AI, w szeroko pojętej branży beauty to już nie przyszłość, a teraźniejszość. Umiejętnie korzystając ze sztucznej inteligencji, kosmetolodzy mogą oferować coraz wyższy poziom usług i obsługi klienta: od szybszej i precyzyjniejszej diagnostyki i terapii po zwiększone bezpieczeństwo i innowacje oparte na bieżącym analizowaniu najaktualniejszych danych. Postęp postępem, ale czy damy radę zadbać o kwestie etyczne, prawne i po prostu ludzkie? Czy uda nam się utrzymać równowagę między zupełnie nowymi możliwościami, jakie daje nam AI, a empatią, dotykiem i wrażliwością człowieka?
Nowa definicja doskonałości
Technologia AI pokazała nam nowe rozwiązania w zakresie wizualizacji potencjalnych efektów. Od rozpoznawania twarzy po wirtualne metamorfozy – algorytmy AI mogą analizować rysy twarzy i sugerować spersonalizowany plan pielęgnacji, niwelowania niedoskonałości, a także skorygowania mankamentów urody. Systemy sztucznej inteligencji mogą uczyć się na podstawie ogromnych ilości danych i dostarczać dokładnych przewidywań dotyczących tego, jak określone rytuały pielęgnacyjne, składniki aktywne, a nawet zabiegi chirurgii plastycznej zmienią nasz wygląd.
Spersonalizowane programy zabiegowe
Badając indywidualne cechy, m.in. wiek, typ, koloryt i teksturę skóry, algorytmy AI mogą generować dostosowane do indywidualnych potrzeb zalecenia dotyczące zabiegów gabinetowych. Czy aby na pewno? Z jednej strony zalecenia te wydają się precyzyjne, z drugiej jednak nie uwzględniają (przynajmniej obecnie) całej gamy czynników wewnętrznych i zewnętrznych, determinujących ułożenie spersonalizowanego programu zabiegowego. Doświadczony kosmetolog, owszem, skorzysta z innowacyjnych technik analizy skóry opartych na AI, ale do postawienia diagnozy – to nie wystarczy. Tylko pogłębiony wywiad, obejmujący stan zdrowia, przebyte choroby, przewlekłe schorzenia, wiele przeciwwskazań i wreszcie osobiste preferencje i oczekiwania każdej osoby – a więc empatyczny, ludzki czynnik współpracy na linii specjalista – podopieczny – da autentycznie spersonalizowany program naprawczy.
Efektywne zarządzanie gabinetem
Sztuczna inteligencja jest już teraz cennym atutem w optymalizacji nadzorowania biznesu beauty. Od planowania zakupów, „inteligentnego zarządzania” (czytaj: efektywnego kosztowo) materiałami poprzez usprawnianie zadań administracyjnych, umawianie i potwierdzania klientów na wizyty po analizę danych przedzabiegowych i wniosków po umożliwienie profesjonalistom skupienia się stricte na procedurach. Automatyzując pewne procesy, można realnie zwiększyć wydajność gabinetu, o ile w bezkolizyjny sposób zapewnimy bezproblemową obsługę zarówno klientom, jak i personelowi. Jak to osiągnąć? Będziemy na pewno przybliżać te zagadnienia w kolejnych wydaniach LNE.
Wizualizacje
Rozwój technologii obrazowania opartej na sztucznej inteligencji zmienił sposób, w jaki kosmetolodzy i dermatolodzy wizualizują wyniki terapii skóry. Dzięki symulacjom 3D można pokazać całkiem realistyczne odwzorowania potencjalnych wyników jeszcze przed poddaniem się zabiegowi. Pomaga to nie tylko sprostać oczekiwaniom klientów, lecz także pozwala im aktywnie uczestniczyć w procesie decyzyjnym, zapewniając wyższy poziom satysfakcji i zaufania do wybranych zabiegów.
Innowacje i postęp
Ogromne ilości danych generowanych w dziedzinie estetyki są skarbnicą dla badań i rozwoju. Algorytmy sztucznej inteligencji mogą analizować te dane, by zidentyfikować wzorce, trendy i korelacje, których sam człowiek nie byłby w stanie tak szybko wychwycić. A gromadząc cenne wnioski z analiz danych, sztuczna inteligencja umożliwia badaczom i innowatorom opracowywanie nowych technik, substancji aktywnych i zabiegów. To podejście ułatwia ciągłe doskonalenie się i, co tu kryć, utrzymuje branżę w czołówce sektorów biznesu, w których wdrażanie innowacji w praktyce faktycznie ma miejsce.
Dotyk i empatia
Choć sztuczna inteligencja w służbie piękna będzie odgrywać coraz większą rolę, warto podkreślić znaczenie ludzkiego dotyku. Terapie manualne i cała tzw. biała kosmetyka, a więc źródło, z jakiego ta branża się wywodzi, oparte są na relacjach człowiek – człowiek. Dotyk ludzkiej skóry i jedyne w swoim rodzaju emocje, jakie wywołuje, są kluczowe. Sztuczna inteligencja wzmocni ludzką wiedzę, ale jej nie zastąpi, gdyż póki co nie jest w stanie odwzorować w tym zakresie aktywności człowieka.
Systemy sztucznej inteligencji mogą uczyć się na podstawie ogromnych ilości danych i dostarczać dokładnych przewidywań dotyczących tego, jak określone rytuały pielęgnacyjne, składniki aktywne, a nawet zabiegi chirurgii plastycznej zmienią nasz wygląd.
Etyka zawodowa
W miarę jak AI staje się coraz bardziej zintegrowana z estetyką, konieczne jest zajęcie się wynikającymi z tego implikacjami etycznymi i prawnymi. Prywatność naszych podopiecznych, bezpieczeństwo danych i przejrzystość algorytmów to kluczowe kwestie, które należy wziąć pod uwagę. Na pewno ważne będą nowe przepisy i wytyczne, które zapewnią odpowiedzialne i etyczne wykorzystanie sztucznej inteligencji w gabinetach kosmetologicznych.
Aktywnie rozwiązując te problemy, branża może budować zaufanie i dbać o najwyższą jakość usług w sektorze beauty, a jednocześnie wykorzystywać transformacyjną moc sztucznej inteligencji.
Praktyczne zastosowanie AI
Jednym z najbardziej popularnych obecnie zastosowań sztucznej inteligencji w kosmetologii jest ANALIZA SKÓRY. Wraz z pojawieniem się aparatury do tego celu profesjonaliści mogą teraz uzyskać dokładniejszą i obiektywniejszą ocenę stanu cery. Nowoczesne urządzenia wykorzystują zaawansowane algorytmy, identyfikując takie czynniki, jak tekstura, głębsze zmiany, pigmentacja czy poziom nawilżenia. W ten sposób system AI może wesprzeć kosmetologa w ułożeniu spersonalizowanego planu leczenia, dostosowanego do unikalnych potrzeb każdej osoby.
Nowoczesne urządzenia wykorzystują zaawansowane algorytmy, identyfikując takie czynniki, jak tekstura, głębsze zmiany, pigmentacja czy poziom nawilżenia skóry. W ten sposób system AI może wesprzeć kosmetologa w ułożeniu spersonalizowanego planu terapii.
- Kolejnym obszarem jest rozwój nieinwazyjnych zabiegów odmładzania twarzy. W ostatnich latach pojawiły się technologie oparte na sztucznej inteligencji, które stanowią mniej agresywny zamiennik dla skalpela. Przykładem są ULTRADŹWIĘKI O WYSOKIEJ INTENSYWNOŚCI (HIFU). Służące do tych procedur urządzenia wykorzystują algorytmy AI do celowania w określone warstwy skóry i stymulowania ich do produkcji kolagenu na konkretnej głębokości. Daje to naturalny efekt liftingu i poprawy napięcia skóry. Jak wiemy, nie ma róży bez kolców, bo nie zawsze procedury HIFU są w pełni bezpieczne, znamy już ich skutki niepożądane. Jednak to tylko dowodzi faktu, jak bardzo ważny jest tzw. czynnik ludzki – wiedza profesjonalisty, jak korzystać właściwie z tej technologii. Na szczęście o tym nadal decyduje człowiek.
- Sztuczna inteligencja odgrywa również rolę w optymalizacji DEPILACJI LASEROWEJ. Skuteczność tego zabiegu może się różnić w zależności od czynników, takich jak kolor włosów, rodzaj skóry i zastosowanej technologii. Obecnie są opracowywane systemy oparte na sztucznej inteligencji, które mogą analizować te czynniki w czasie rzeczywistym i odpowiednio dostosowywać ustawienia lasera, zapewniając optymalne dla każdej osoby efekty pozbycia się niechcianych włosków.
- Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana do tzw. WIRTUALNYCH KONSULTACJI, przynajmniej w ich podstawowym, bardzo wstępnym zakresie. Ta gałąź usług rozwinęła się szczególnie podczas pandemii. Obsługiwane przez chatboty AI „konsultacje”, choć obecnie mocno irytujące i dalece niedoskonałe, będą już niedługo elementem kwalifikacji klientów na określone rodzaje wizyt lub szeroko zakrojonego poradnictwa pozabiegowego. Chatboty mogą analizować informacje o kliencie: wiek, rodzaj skóry, problemy z cerą, przewlekłe schorzenia i cele terapii, by na tej podstawie generować sugestie skierowania danej osoby do określonego specjalisty. To bardziej pomoc dla klienta-pacjenta, zanim uda się do kosmetologa lub dermatologa, jeśli wcześniej nie miał tego typu doświadczeń i po prostu szuka takich informacji w internecie.
Opracowanie: Agnieszka Keller
Na podstawie: Growth99.com „Embracing the future artificial intelligence in aesthetics”
emag.medicalexpo.com „Total transformation AI and the future of aesthetic medicine”
Ts2.space.en „Artifical intelligence in medical aesthetic a new era of beauty treatments”
Chcesz wiedzieć więcej?Zaprenumeruj lub wykup dostępONLINE
LNE kupisz również w Empiku i salonach prasowych
SPRAWDŹ