Przygotuj się na nowy start

Zamknięte firmy i brak jakichkolwiek przychodów to nie jest zwykły problem, który można łatwo rozwiązać garścią eksperckich porad. Ale większość z nas od kilku tygodni znajduje się właśnie w takiej sytuacji i musi sobie jakoś z tym poradzić.

 

Nie wiemy, co nas czeka, a strach paraliżuje działania. Zamartwianie się rzeczami, na które nie mamy wpływu, nie poprawi sytuacji. Dlatego najlepsze, co możesz zrobić, to skupić się na prostych działaniach, które mają znaczenie i które są pod twoją całkowitą kontrolą.

 

Utrzymaj kontakt z klientami

Najprostsza rzecz, jaką można i trzeba teraz zrobić, to stała komunikacja z klientami. Narzędzia technologiczne i media społecznościowe pozwalają obecnie na tanią i skuteczną komunikację. Jeśli korzystasz z tych sposobów, to rób to dalej, nie przestawaj. Jeśli nie – nadszedł właśnie czas, żeby zacząć. Przełam obawy i pokaż się na Facebooku, Instagramie czy wysyłając mailing do bazy swoich klientów. Przede wszystkim informuj o swojej sytuacji. Co się zmieniło w zasadach funkcjonowania firmy? Jakie działania teraz podejmujesz? W jaki sposób przygotujesz się na ponowne otwarcie po pandemii?

Całkowite zamknięcie firmy nie powinno być wymówką do zaprzestania komunikacji. W tym momencie to jedyny sposób zaistnienia na rynku. Nie możesz świadczyć usług, ale cały czas klienci ich potrzebują. Doradzaj im, co sami mogą zrobić w domu. Pokazuj krok po kroku, w jaki sposób wykonać domową procedurę kosmetyczną. Seria takich materiałów sprawi, że choć klienci przestali kupować, to w dalszym ciągu pozostaną w obrębie twojego oddziaływania i po pandemii szybciej do ciebie wrócą. Pamiętaj, że konkurencja nie zasypia. Coraz więcej firm aktywnie działa w Internecie właśnie w ten sposób. Jeśli prześpisz ten moment, być może ktoś inny skutecznie zwróci uwagę twoich klientów i sprawi, że później będą korzystać z jego usług.

Zacznij dzień od zaplanowania komunikacji z klientami. Mimo że nie przynosi to bezpośrednich przychodów, to wartościowe informacje wysyłane w świat i pozytywny feedback od odbiorców dadzą odczucie, że stopniowo odzyskujesz kontrolę nad sytuacją i z większym optymizmem przejdziesz do dalszych działań.

 


Dużo kobiet zaczyna dbać o siebie samodzielnie w domu – nie mają innego wyjścia, ale nie mają też odpowiedniej wiedzy. Twoje eksperckie doświadczenie może być dla nich warte zapłaty.


 

Sprzedawaj w Internecie

Od sprawnej komunikacji jest już tylko krok do rozpoczęcia sprzedaży w Internecie. Co prawda nie da się sprzedać usługi kosmetycznych online, ale zawsze można wspierać się sprzedażą kosmetyków. Przygotowując opis domowej procedury kosmetycznej, od razu zaproponuj odpowiednie produkty, które możesz dostarczyć kurierem do domu klienta.

Dobrym pomysłem jest przygotowanie indywidualnych pakietów razem z osobistą konsultacją czy zdalną pomocą podczas wykonywania procedury. Skorzystaj z historii wizyt klientki, dobierając odpowiednie do stanu skóry kosmetyki czy zwykle wybierany kolor lakieru. Dodatkowo płatna rozmowa telefoniczna czy konsultacja przez Skype’a będzie bardzo pomocna dla klienta, a tobie pozwoli zaproponować cenę przewyższającą samą marżę na produktach.

Osobnym sposobem zarabiania są materiały szkoleniowe w postaci e-booków czy kursów wideo. Tutaj liczy się pomysł, trafna odpowiedź na oczekiwania klientów i talent do przekazywania wiedzy. Myślę, że teraz dużo kobiet zaczyna dbać o siebie samodzielnie w domu. Nie mają innego wyjścia, ale nie mają też odpowiedniej wiedzy. Nie wiedzą, jakich błędów unikać i na co zwracać uwagę. Twoje doświadczenie i ekspercka wiedza na ten temat mogą być dla nich warte zapłaty. Materiały edukacyjne wymagają większego nakładu pracy, ale równocześnie dają większe możliwości zarabiania. Nie musisz ograniczać się do klientów ze swojego miasta. Takie materiały mogą kupować klienci w całym kraju, co pozwoli na generowanie większych zysków.

 


Kiedy będzie można już ponownie pracować, będziesz potrzebować nowych klientów, aby zacząć zarabiać i odrabiać straty. Pomyśl o tym teraz i popraw elementy marketingu odpowiedzialne za zdobywanie klientów.


 

Rozwijaj się!

Najlepszą obroną jest atak! Działaj na przekór sytuacji i zamiast stać w miejscu, czekając na jej poprawę, zajmij się rozwojem firmy. Mimo że sytuacja jest bardzo niepewna, to kiedyś przecież się skończy. Prędzej czy później wróci normalne życie. Kiedy będzie można już ponownie pracować, będziesz potrzebować mnóstwa nowych klientów, aby zacząć zarabiać i odrobić wszystkie straty.

Pomyśl o tym właśnie teraz i popraw wszystkie elementy marketingu odpowiedzialne za zdobywanie nowych klientów. Zrób to, na co wcześniej nie było czasu. Z mojego doświadczenia wynika, że w większości firm zaniedbywane są pewne kluczowe elementy marketingu, które właśnie teraz można poprawić i tym samym zająć sobie lepsze miejsce na starcie po pandemii. 

 


 

Oto mój krótki plan poprawy najważniejszych kwestii, które mają duże znaczenie:

 

Wizytówka Google – kluczowy element dobrej widoczności w wyszukiwarce internetowej jest najczęściej zaniedbywany. Przejrzyj swoją wizytówkę, uzupełnij wszystkie informacje i dodaj nowe zdjęcia. Im bardziej kompletny profil, tym wyżej będzie pokazywał się w wynikach wyszukiwania i tym samym zdobędziesz więcej klientów.

Opinie klientów – ważnym elementem wizytówki Google są opinie klientów. Im więcej opinii, tym wyżej firma znajdzie się w wynikach wyszukiwania. Wykorzystaj ten czas i  poproś klientów o napisanie opinii na profilu Google. Niech to będzie ich drobna, bezkosztowa pomoc dla ciebie w tym trudnym czasie.

Dobre zdjęcia/wideo – profesjonalne, wysokiej jakości zdjęcia firmowe to najprostszy sposób na zdobycie większej liczby klientów. Ludzie chcą zobaczyć, jak wygląda twoja firma w środku, i jeśli jest dobrze pokazana na zdjęciach, to chętniej zaryzykują pierwszą wizytę. Z drugiej strony słabe zdjęcia lub ich brak jest powodem rezygnacji potencjalnego klienta z wizyty na korzyść konkurencyjnej firmy. Wykorzystaj przestój i zorganizuj profesjonalną sesję zdjęciową. Dobry fotograf nie musi być drogi, a w obecnym czasie łatwiej wynegocjować dodatkowy rabat.

Oferty na stronie www – najczęstszym błędem na stronach internetowych salonów jest brak dobrych ofert sprzedażowych. Opisy zabiegów to zwykle standardowe teksty kopiowane z innych stron, które nie motywują klientów do zakupu i w dodatku obniżają pozycję strony w wyszukiwarce (Google nie lubi kopiowanych tekstów). Poświęć czas na poznanie zasad pisania ofert sprzedażowych i popraw swoje opisy zabiegów, tworząc z nich unikatowe i przekonujące oferty.

Pozycjonowanie strony – dobrze pozycjonowana strona w wielu biznesach zapewnia stałe i wysokie dochody. Są trzy kluczowe elementy w pozycjonowaniu. Dwa z nich możesz zrobić samodzielnie. Po pierwsze – unikatowe, dogłębne teksty. Google nie lubi kopiowanych opisów, więc jeśli dobrze wykonasz wcześniejszy punkt, to od razu zyskujesz także w tym zakresie. Druga sprawa to linki z innych dobrych stron do twojej. Przejrzyj branżowe katalogi, blogi czy fora dyskusyjne, sprawdzając, gdzie można umieścić artykuł czy wpis z linkiem do twojej strony. Im więcej wartościowych linków, tym lepsza pozycja strony. Trzeci element pozycjonowania to optymalizacja techniczna strony internetowej. To możesz zlecić specjaliście lub jeśli masz czas i zacięcie, samodzielnie zgłębić temat i zrobić to na swojej stronie.

Baza klientów – przeciętny salon kosmetyczny obsługuje co najwyżej 3% klientów, do których dociera z komunikatem reklamowym. To znaczy, że 97% ludzi, którzy widzą twoje reklamy lub trafiają na twoją stronę, tak naprawdę nie ma z tobą żadnego kontaktu.  Te 3% obsługiwanych klientów masz w swojej bazie systemu rezerwacji i możesz teraz wysłać do nich informacje czy propozycję oferty internetowej. A co z resztą? Firmy, które budują bazę także potencjalnych klientów, wysyłają swoje maile i SMS-y nawet do 30% grupy docelowej. To dziesięć razy więcej! Budowanie bazy potencjalnych klientów to najlepszy sposób zwiększania sprzedaży. Od lat pomagam salonom w budowaniu strategii marketingowej i dokładnie widzę, że sprawne budowanie bazy potencjalnych klientów to większa sprzedaż w każdym okresie. Jeśli nie masz jeszcze takiej bazy, zacznij o tym poważnie myśleć. Możesz skorzystać z polecanego przeze mnie narzędzia www.boneter.pl z aplikacją Łapacza Klientów na stronę www i Facebooka.

Wykonując te zalecenia, nie stracisz czasu na zamartwianie się i nastawisz firmę na dynamiczny rozwój od razu po otwarciu salonów. Zajrzyj na moją stronę: www.zyskownafirma.pl, gdzie znajdziesz więcej porad i wskazówek, a jeśli chcesz skorzystać z mojej osobistej pomocy lub z bezpłatnej konsultacji, napisz do mnie na adres: michal@zyskownafirma.pl

 
To tylko fragment
Chcesz wiedzieć więcej?
Zaprenumeruj lub wykup dostępONLINE

LNE kupisz również w Empiku i salonach prasowych
SPRAWDŹ