Gotowa na wyszczuplanie?

Osiągnięcie pożądanych efektów kuracji wyszczuplającej jest uzależnione od wielu czynników. Niektóre mogą hamować, a nawet uniemożliwiać wyszczuplanie. Zanim więc przejdziemy do działania, przeanalizujmy kilka istotnych elementów dotyczących m.in. wyglądu i trybu życia naszej klientki.

Aspekt morfologiczny
Jak wiadomo, wyszczuplanie to nie odchudzanie, ale wiele osób łączy te dwa rodzaje działania. Planując kuracje odchudzające, zgłaszają się też do gabinetu kosmetycznego na cykl zabiegów wyszczuplających, które pomogą rozbić i usunąć podskórną tkankę tłuszczową i poprawią jędrność skóry całego ciała. 
Określenie typu budowy klientki pozwoli realistycznie podejść do procesu wyszczuplania, wybierając osiągalne cele. Jednym z parametrów, który warto wziąć pod uwagę jest wskaźnik masy ciała (BMI), który oblicza się według następującego wzoru: BMI = waga w kg / wzrost2 w m.
Poprawny BMI wynosi 18,5–24,9. Powyżej tej wartości klientka ma nadwagę (a powyżej 30 – otyłość). Poniżej natomiast – niedowagę. W przypadku BMI w normie utrata wagi powinna być niewielka, a często jest po prostu niepotrzebna. Planując optymalną utratę wagi, w przypadku BMI powyżej 25, można się wesprzeć obliczeniem wagi idealnej. Pozwoli na to tzw. formuła Lorentza, w której uwzględnia się wzrost wyrażony w centymetrach: waga idealna = (wzrost – 100) – (wzrost – 150) : 2,5.
Formuła jest nieco inna w przypadku mężczyzn: waga idealna = (wzrost – 100) – (wzrost – 150) : 4.

Warto też zmierzyć wskaźnik zawartości tkanki tłuszczowej w ciele – to procentowana zawartość tkanki tłuszczowej wobec całkowitej masy ciała.  Poprawny wskaźnik wynosi od 25 do 30% w przypadku kobiety i 15–20% w przypadku mężczyzny. Wskaźnik zawartości tkanki tłuszczowej pozwoli określić, czy nie mamy do czynienia z nadmierną wagą spowodowaną retencją wody (jeśli np. BMI będzie wyższy niż 25, a wskaźnik zawartości tkanki tłuszczowej w normie).

Ważnym elementem jest ocena typu morfologicznego klientki – to pozwoli określić, czy klientka łatwo traci i zyskuje kilogramy.

Kolejny etap to zadanie kilku pytań na temat stanu zdrowia – trzeba pamiętać, że nie każdy może się poddać kuracji wyszczuplającej (z powodu niektórych chorób przewlekłych lub ciąży). Trzeba też mieć pewność, że klientka czuje się dostatecznie dobrze, aby podjąć wysiłek zmiany trybu życia. Jeśli się odchudza, to dobrze też przypomnieć jej, że utrata pierwszych kilogramów jest stosunkowo łatwa, ale trudniejsza staje się dalsza strata kilogramów i utrzymanie pożądanej wagi.

Równowaga żywieniowa
Klientka powinna mieć świadomość, że bez odpowiedniej diety zabiegi wyszczuplające nie będą efektywne, a ich rezultaty trwałe.

Spytajmy więc o jakość i dzienną liczbę jej posiłków i o warunki, w jakich są spożywane (powinno się to robić o regularnych porach, bez pośpiechu, bez podjadania w przerwach).

Poprośmy klientkę o opisanie jednego z typowych posiłków i wyłapmy błędy. Najczęściej popełniane to całkowite wykluczenie skrobi (brak źródła energii), przeświadczenie, że podczas każdego posiłku należy organizmowi dostarczać dużej ilości protein albo jedzenie wyłącznie owoców.
Spytajmy też, czego klientka je najwięcej. To pozwoli ustalić czy jej pożywienie jest zróżnicowane, czy nie pomija jakiejś grupy składników, czy nie je zbyt dużo produktów tłustych lub słodzonych. Ważne też, aby ocenić jakość jej pożywienia. Żywność wysoko przetworzona oznacza dostarczanie zbyt dużej ilości soli i tłuszczów.

Zapytajmy też o ilości pożywienia, które klientka spożywa w ciągu dnia, bo nawet jeśli jest ono zróżnicowane i zrównoważone, to może tyć, jeśli po prostu je zbyt dużo. Ale nie powinno też być odwrotnie – nie powinno się jeść za mało w stosunku do swoich wydatków energetycznych. Dzienne potrzeby energetyczne wynoszą około 1900 kcal w przypadku kobiety i 2100 kcal w przypadku mężczyzny. Odnosi się to do osób, które wykonują bardzo umiarkowaną aktywność fizyczną (rodzaj wykonywanej pracy, sport).

Oceniając potrzeby energetyczne, weźmy pod uwagę płeć, wiek, ewentualnie menstruacje i poziom aktywności fizycznej (kalkulatory zarówno kalorii, jak i wydatków i potrzeb energetycznych można znaleźć na stronach internetowych dotyczących dietetyki).

 

Zamów prenumeratę LNE
100% profesjonalnej wiedzy!

Cały artykuł przeczytasz w LNE 123